(Foto)Blagoslov Križnoga puta u Stocu

0

U čast sv. Ilije Proroka, naslovnika župne crkve i zaštitnika stolačke župe, u petak 17. srpnja 2020. u 19.00 sati, započele su Ilindanske svečanosti u podnožju brda Križevca.

U 19.00 sati stolački puk i vjernici pridošli iz susjednih župa, okupili su se u podnožju Križevca, predvođeni biskupom i osmoricom svećenika. Župnik don Rajko na početku je sve pozdravio i najavio večernji program: blagoslov Križnoga puta, pobožnost Križnoga puta i sv. Misu na Križevcu kod Zavjetnoga križa. Za stolački Križni put biskup je napisao molitve koje su uklesane na prvih šest podignutih postaja, a predmole ih dvojica mladića. Od 7. do 14. postaje postavljeni su samo drveni križevi u betonskim postoljima.

Pučka procesija, s križem i svijećama na čelu, uspinjala se s pjesmom: „O, Isuse, daj da pjevam“ prema Pristupnu križu koji je kao odliven „križ-stećak“ s Radimlje. Tu je biskup izmolio blagoslovnu molitvu i blagoslovio vodom Križ i svih šest novopodignutih postaja, te održao kratak nagovor koji donosimo u prilogu.

Potom je župnik don Rajko predvodio molitvene zazive uz pojedine postaje uz Križevac a zbor je između postaja intonirao „Stala plačuć tužna Mati“. Molitve svih postaje donosimo u prilogu.

Nakon obavljena Križnoga puta, na Križevcu kod Zavjetnoga križa sve je bilo pripremljeno za sv. Misu.

– Pozdravljam vas sve, draga braćo i sestre, okupljene na ovoj našoj stolačkoj Kalvariji, brdu Križevcu, kod Zavjetnoga križa podignuta za Veliki jubilej kršćanstva 2000. godine. Srdačna dobrodošlica našemu biskupu Ratku! Pozdrav braći svećenicima, predstavnicima civilne vlasti i svima koji su svojim nesebičnim radom pridonijeli ovomu današnjem slavlju. Sudjelovali smo u blagoslovu i obavljanju pobožnosti Križnoga puta. Projektantov osnovni motiv za vizualan izgled ovoga Križnoga puta jest otvoreni molitvenik u rukama naših majki i molitveni zvuci svećenika i vjerničkoga puka prema nebu. Postaje se sastoje od dvije kamene ploče koje tvore „molitvenik“. Ploče su kameni monoliti od lokalnoga kamena tipa dolit. Na lijevoj je ploči urezan križ u raznim oblicima sa stećaka s Radimlje, a iznad križa uklesani su rimski brojevi postaja izvedeni nadgradno u kamenoj ploči. Na desnoj je ploči u gornjem dijelu naslov postaje, ispod toga je slika postaje u reljefu, a ispod reljefa, prigodna molitva. Postaje su Križnoga puta unificirane, ali je kut postavljanja ploča u odnosu na postament različit, odnosno kut između dvije ploče (gledano ispred postaje) na prvoj je najveći, a na zadnjoj najmanji, tako da se ima dojam otvaranja molitvenika. Robertova je zamisao izrazito i religiozna i umjetnička. Hvala svima sudionicima u dosadašnjem izvođenju projekta:

Izvođač radova: Granitart d.o.o. Domanovići
Projektant: Forum 98 d.o.o. Stolac
Nadzor: Hercegovinainvest d.o.o. Stolac.
Investitor je: Župa sv. Ilije Proroka Stolac.

Biskupov nagovor na početku Križnoga puta

Izvorni Križni put prvi je prošao Isus Krist, s mjesta gdje ga je Pilat osudio na smrt na križu, od tvrđave Antonije sve do Kalvarije, iznad i izvan zidina Jeruzalema, gdje je podnio smrtne muke i konačno, nakon tri sata agonije, umro. Taj je Križni put dug oko 300 metara, koji se prijeđe za 15 minuta, a Isusu je trebalo, onako izbičevanu i izranjenu, i pola sata. Križni je put prikazan u sva četiri Evanđelja s vlastitim naglascima pojedinih evanđelista.

Križni je put vrlo stara i zdrava pobožnost kršćanskoga puka. Možda se vjernik nigdje tako s Kristom ne suobličuje i ne suosjeća s njegovim mukama i svoje muke ne utiskuje u muke Isusove kao u pobožnosti Križnoga puta. Ta je pobožnost tijekom stoljeća bila prepuštena privatnoj inicijativi i ideji vjernika, koji su obavljali hod od postaje do postaje, nekada 7, a nekada i po 30 postaja. A od 1731. postoji Križni put s ovih današnjih 14 postaja, u kojima ih 6 nije prikazano ni u jednom Evanđelju, a ne znači da se nisu dogodile: Susret s Gospom u 4. i u 13. postaji, susret s Veronikom u 6. postaji i sva 3 Isusova pada pod križem u 3., 7. i 9. postaji. Ostalih je 8 iz Evanđelja.

Svaka katolička crkva ima Križni put u slikama ili kipovima ili kombinirano. Vjernici su se domislili pa su Križni put naručivali, izvodili i ukrašavali u prirodi, obično uz kakav brežuljak, netko bi dao svoje brdašce u tu svrhu, općina svoje, nekada Unesco proglašava svojom kulturnom baštinom takve povijesne i umjetničke Križne putove.

Rimski Kolosej iz 1. stoljeća kršćanske ere kroz više je stoljeća bio mjesto mučenja kršćana, osobito bacanja kršćana pred lavove da ih rastrgaju, a poganski narod s tribina uživao u krvi kršćana. U 18. stoljeću ugrađen je Križni put u Kolosej. A od 1964. sveti Pavao VI., papa, počeo je obavljati Križni put u Koloseumu na Veliki petak i tako je ostala papinska praksa do danas.

U Trebinjskoj biskupiji poznati su Križni putovi uz Gradinu na Hrasnu, uz Oblat u Ravnu, ovdje u Stocu uz Križevac i u nekim drugim župama.

Križni je put izraz iskrena milosrđa prema drugomu. To je prvi pokazao Isus, a onda to pokazuje svaki istinski sljedbenik Kristov.

Križni je put izraz oproštenja grijeha. To je prvi učinio Isus na svome Križnom putu, kada je, uzdignut na Križ, rekao: Oče, oprosti im, ne znaju što čine!

Križni je put izraz kršćanske vjere, nade i ljubavi, izraz kojega se kršćanska duša ne može odreći ni pod kakvim uvjetima: ni političkim, ni kulturološkim, ni povijesnim, jer kao što Krist znači – Križni put, tako i kršćanin znači – Križni put. Odreći se Križnoga puta znači odreći se Krista i kršćanske duše. Mi se ne možemo odreći ni Krista ni Križnoga puta ni kršćanske duše! Neka nam u svemu tome pomogne raspeti i uskrsli Krist!

Dvije misli iz biskupove propovijedi

Prva, događaj se zbio 850 godina prije Krista u vrijeme izraelskoga kralja Ahaba i proroka Ilije. U Samariji, uz jedno brdašce, imao je svoj vinograd neki Izraelac po imenu Nabot. Kralj Ahab zavolje i zaželje taj vinograd i zamoli Nabota da mu ga proda. Nabot ni čuti! Kako ću prodavati djedovinu i očevinu? Kralju, tko prodaje ćaćevinu kao da prodaje svoga ćaću! Bi li ti, kralju, prodao svoga oca ili majku?

Kralj Ahab ljut što mu jedan njegov podanik ne želi prodati vinograda, smrknu se i ni s kim ne priča na dvoru. Ali je toj kraljevoj želji doskočila Jezabela, kraljeva supruga poganskoga roda. Ona se pobrinula na najgori mogući način: uzela je kraljeve pečate, falsificirala njegov potpis u pismu u kojem je oklevetala Nabota da je proklinjao Boga i kralja. A nije! I kada je Nabot bio osuđen i ubijen, Jezabela reče svomu mužu, kralju, da može slobodno ući u vinograd, da je njegov. I kralj pošao u „svoj“ vinograd. Ali eto ti njemu u susret Ilije proroka ko munje nebeske: „Ovako veli Gospodin: Umorio si, oteo se! Na mjestu gdje su psi lizali Nabotovu krv, lizat će psi i tvoju!“ Kako strašne proročke riječi!

Druga, braćo, u naš je život ugrađeno načelo pravednosti. Pravednosti Božje. Bog izravnava sve naše račune. Sve dobro koje smo učinili, vraća nam se u krilo. Ali i sve zlo koje smo učinili jednako nam se vraća u krilo. Ne mora to biti ovoga tjedna ni ovoga mjeseca ni ove godine. Dug je ovaj život na zemlji, a Bog ima i svu vječnost da poravna račune ko valovlje morsko. I da nagradi i da kazni.

Prorok je Ilija navjestitelj Božje pravde – nagrade i kazne!

Molitve uklesane na križnim postajama

I. SUD

PILAT PERE SVOJE SUDSKE RUKE
I OSTA MU U SVIJETU SLIKA:
DA TE, KRISTE, PREDADE NA MUKE
OSUDIV TE KAO PRAVEDNIKA.

II. KRIŽ

PRIMAŠ, KRISTE, GREDE NA RAMENA
DA NA KRIŽU ZAGRLIŠ SVE LJUDE:
DA SVA ZEMLJA BUDE OTKUPLJENA
I SVIMA NAM SPASOTVORNO BUDE!

III. JEDAN

ZA TE REČE SVEĆENIK IZ HRAMA:
„BOLJE JE DA SAMO JEDAN PLATI,
DA PRISILNO RAZAPNU GA SAMA,
NEGO DA NAM ČITAV NAROD PATI!“

IV. SRCE

SUNCE MLADO, DIJETE MOJE MILO,
SVOJU DUŠU ZA TEBE BIH DALA;
SAMO DA BI TEBI LAKŠE BILO
SRCE BIH TI SVOJE ŽRTVOVALA.

V. SUZE

KAKO TI JE, KRISTE, BILO DRAGO
KAD CIRENAC KRIŽ TVOJ NA SE UZE.
A KAKO LI SUĆUTNO I BLAGO
KADA VIDJE PRINUDNE MU SUZE.

VI. RUBAC

VERONIKA TEBI RUBAC PRUŽI,
I TEK SI GA STAVIO NA LICE,
SLIKOM JOJ SE ČUDESNOM ODUŽI:
ZGLEDAŠE SE TVOJE UBOJICE!

VII. PAD

IDEŠ, KRISTE, PRIGNJEČEN TEŽINOM,
DESNU DRŽIŠ NA SVOME RASPELU,
A OKRIJEPLJEN MAJČINOM BLIZINOM,
LIJEVOM TRAŽIŠ NA TLU OSLON TIJELU.

VIII. GLUMA

NARIKAČE KUKAJU I JEČE
KO DA ŽALE CVIJET MLADOSTI TVOJE,
TI IM, KRISTE, S OPOMENOM REČE:
„OPLAKUJTE SEBE, I SVE SVOJE!“

IX. SVJETLO

TVOJ JE, KRISTE, TREĆI PAD POD KRIŽEM
IZVOR SNAGE SVAKOMU TKO PADA,
SVJETLO ONOM TKO LUTA PRED CILJEM,
ŽELEĆ IZIĆ IZ ŽIVOTNOG JADA.

X. LICE

GDJE JE, KRISTE, TVOJE VEDRO LICE?
GDJE SU OČI VATRENE I BLAGE?
TIJELO TVOJE PREKRIŠE MODRICE:
SAD SMRSKANO, A SINOĆ BEZ LJAGE.

XI. VJERA

„NEBO ZOVEŠ, ALI ONO ŠUTI!“
RUGA TI SE ONAJ S LIJEVOG BOKA;
ONAJ ZDESNA VJEROM, KRISTE, ŽUDI:
„SJETI ME SE KOD MILOSNOG BOGA!“

XII. KRV

PO ŠTO TI JE HALJINA VEZENA,
KRVLJU, ZNOJEM POSVE NATOPLJENA?
– KOCKA JOJ JE, KRISTE, DOSUĐENA!
JER JE LJUDSKA PLATIT NE ĆE CIJENA!

XIII. NADA

U KRILO TE PRIMA MATI TVOJA:
„NE BÚDI SE TAKO DUGO, SINE,
DOK OTEČE POTOK SUZA, ZNOJA,
I S USKRSOM NE PRESTANU TMINE!“

XIV. LJUBAV

I PROMATRA MOĆNI BOG ŠTO STVORI:
IGRA KOJU U LJUBAVI ZAČE
NJEGA SAMA KONAČNO UMORI:
ZBOG LJUBAVI MRTVE I SAM PLAČE!

 

stolac.com/ https://www.stolac.co/Hrvatsko nebo

Facebook komentari

komentara