Papa neodlučan po pitanju pričešćivanja onih koji promoviraju abortus

Vrijeme:3 min, 16 sec

Nemojte nasjedati na medijske naslove. Papa Franjo nije rekao da bi bilo pogrešno uskratiti Euharistiju političarima koji podržavaju pobačaj. Ne baš.

Zapravo je papa naglasio da je podrška legalnom pobačaju neprihvatljiva. „Pobačaj je ubojstvo čovjeka“, rekao je papa, a ako Crkva prihvati tu praksu, „to bi bilo kao prihvaćanje svakodnevnog ubojstva“.

Izazov je, nastavio je papa „kako se mi biskupi pastoralno nosimo s tim načelom“. Po tom pitanju je papa Franjo izrazio svoj oprez: „Kada Crkva na nepastoralni način brani načelo, onda djeluje na političkoj razini“. Kako bi izbjegao ispolitiziranu Crkvu, savjetovao je: „Budi pastir i nemoj ići okolo osuđujući“.

Dakle, ključna stvar je da pastiri djeluju pastoralno, tj. da uvijek slušaju razumnost savjesti. No pretpostavimo da je svećenik odlučio uskratiti Euharistiju predsjedniku Bidenu – ne zato što je htio napredovati ili dobiti zasluge u Republikanskoj stranci, ne zato što je želio zabraniti pobačaj (koliko god pozdravio takav rezultat), već zato što je želio spasiti dušu Joe Bidena? Bi li u tom slučaju bilo pogrešno uskratiti pričest Joe Bidenu?

Papa Franjo nije odgovorio na to pitanje. Tvrdi da se nikada nije suočio s tim problemom kao svećenik. Gotovo da nema sumnje da, ako se ipak suoči s takvim problemom, neće uskratiti pričest. No, u današnjoj raspravi s novinarima nije ponudio nikakve upute drugim svećenicima, osim savjeta da bude pastoralni.

Čudno je što su mnoge papine entuzijastične pristaše željele da govori o političkim pitanjima tijekom ovog zadnjeg papinskog putovanja, osobito zbog susreta s mađarskim premijerom Viktorom Orbanom, čiji se stavovi o useljavanju (imigracijama) radikalno razlikuju od stavova pape. No, papa Franjo je rekao novinarima da se u razgovoru s Orbanom nije dotaknuo teme imigracije. Očigledno je odlučio (na razočarenje liberalnih analitičara) ne izazivati sukobe.

U zbunjujućem zaključku svojih komentara po pitanju pobačaja i pričesti, papa je spomenuo „oluju koja je bila izazvana dokumentom Amoris Laetitia“ zbog mogućeg uvođenja dopuštenja da katolici koji su se razveli i ponovno vjenčali primaju pričest. Tu je stvar „pojasnio“ kardinal Schönborn, rekao je papa, implicirajući da je oluja prošla i da je to pitanje riješeno.

Ali ta oluja nije prošla, a pitanje nije riješeno jer kardinal Schönborn nije mogao dati mjerodavno tumačenje papinske enciklike, a čovjek koji ju je napisao odbio je odgovoriti na sumnje u pismu koje mu je poslala skupina prelata, uključujući kardinala Raymonda Burkea. Kao i ostale njegove izjave na letu iz Slovačke, tako je bilo i s Amoris Laetitia; papa je dao mišljenje u jednom smjeru, ali je odbio dati jasnu izjavu – možda zato što bi jasna izjava bila u suprotnosti s neprekinutim crkvenim učenjem.

Govoreći o kardinalu Burkeu, papa Franjo je tijekom svoga intervjua u avionu, dao karakteristično zajedljivu primjedbu na račun američkog prelata, spomenuvši da se Burke, koji se opirao cijepljenju protiv COVID-a, oporavlja od teške borbe s tom bolešću. „Život je ironičan“, rekao je Papa. Ali gdje je tu ironija? Ne treba se čuditi što čovjek koji nije cijepljen pati od bolesti za koju je cjepivo i namijenjeno. Zapravo je iznenađujuće da mnogi ljudi koji su se cijepili imaju tu bolest. To je zapravo ironija.

Papa Franjo je rekao da ne može razumjeti zašto se ljudi opiru cijepljenju. Očigledan neuspjeh cjepiva protiv COVID-a u suzbijanju širenja virusa bio bi jedan praktičan razlog, zajedno s raširenim izvješćima o štetnim učincima cjepiva. No, ako traži moralno načelo za otpor cijepljenju, papa ne treba tražiti dalje od izjave Kongregacije za nauk vjere iz prosinca 2020., izdane s njegovim izričitim odobrenjem. Istina, Kongregacija za nauk vjere je zaključila da je „moralno prihvatljivo“ koristiti dostupna cjepiva. No, ta je odluka donesena tek nakon što je Kongregacije za nauk vjere potvrdila da je „zlo“ proizvoditi cjepiva pomoću fetalnih staničnih linija pobačenih beba, te dodala da cijepljenje „mora biti dobrovoljno“.

Kada crkvene vođe kažu da nema načelnih razloga da se katolici usprotive cjepivu protiv COVID-a ili da se odupru obveznom cijepljenju – navodeći upravo taj dokument Kongregacije za nauk vjere – vrijeđaju ljubav i poštenje koje katolici imaju prema njima.