Ivica Šola: Ministrice Obuljen, prijetnje Vama su performans
Tko o čemu, ministrica Obuljen o – umjetničkim slobodama. I optimistična je jer su “totalitarna vremena” iza nas pa Frljić može slobodno vrijeđati, a ja slobodno pisati. Ja nisam tako optimističan.
Počet ću od Vas, gospođo ministrice. Ima nešto u Vama totalitarno, na tragu talijanske karakterizacije Frljićeva “umjetničkog” rada kao agitpropa. Naime, i Vi u maniri totalitarne propagande ne kažete točno što su ljudi rekli ili napisali, već necjelovitim citiranjem dovodite ljude u zabludu.
Laž
Moja puna formulacija je da niste “počinili zločin”, već “zločin nad umjetnošću”. Duša agitpropa je riječi izvući iz konteksta. Frljić je u predstavi učinio isto što čine totalitarni režimi, pobio neistomišljenike. Velite da sam ja lagao. Ne, lažete Vi. Što za političare nije baš neko iznenađenje. Tvrdite da Ministarstvo kulture nije financijer ovog kazališta i svinjarije koju je Frljić tamo upriličio. Laž. Odite ne web stranice kazališta “Kerempuh” i kliknite na sponzori.
Tamo stoji, uz Grad Zagreb, na prvom mjestu – Ministarstvo kulture RH. Frljić svoju “umjetnost” nije održao na tarabi, već u kazalištu koje i Vi financirate, pa onda i Frljića. Sve drugo je birokratska demagogija.
Ne želite “arbitrirati” oko “umjetničkih sloboda”, kažete. Vi se, kao Tito iza nesvrstanosti, skrivate iza neutralnosti. Vaša glava nije svinjska, već titoistička glava, kao i Frljićeva, samo suptilnija. Jer i “neutralnost” je vrijednosni stav. Iza nje se skrivaju uglavnom neiskreni ljudi. Talijanska kazališna kritika jasno je rekla da to što Frljić radi nije umjetnost niti teatar, već zloporaba istih u ideološko-političke svrhe.
Niste neutralni, vi ste svrstani na Frljićevu stranu, što šutnjom, što branjenjem neobranjivog “umjetničkim slobodama”. Ako niste reagirali, kao neutralna, na Frljićeve “umjetničke” slobode, čemu vaša reakcija na medijske slobode, na moj tekst, na slobodu mišljenja izražavanja? Zašto tu arbitrirate što je primjereno, a što ne?
Zločin
“Neutralni” ne bi trebali imati dvostruke kriterije. Jedan za Frljića, drugi za mene. Vaše reagiranje je čista orvelovština – neki su jednaki, neki jednakiji. Što se mog jezika tiče, gospođo ministrice, ne mogu o svinjariji pisati jezikom “Ježeve kućice”. Iz Vas opet progovara totalitarni um, naime, želite li Vi političari/ke pisati (moje) kolumne, kritike i polemike? Taj film nećete gledati, niti ćete me ušutkati jer niti sam lagao, niti, za razliku od Frljića, vrijeđao, samo stvari nazvao pravim imenom – zločin nad umjetnošću!
I eto, prijete Vam zbog moje kolumne, telefoni zvone. Sad ste me rasplakali. Naime, ima nešto što se zove sociopatija. Kako sam, na tragu talijanske kritike, donio njihov stav da Frljićeva umjetnost ima elemente staljinizma, opet ću, kada su prijetnje u pitanju, dozvati u obzor Staljina. Njegova kćerka je donijela opis svog oca kao sociopata. Zlostavljao je svoju ženu godinama. Kada se ubila (nije imala svinjsku glavu), on je ljutito rekao: “Što si mi to učinila!!??”
Sociopat je osoba koja nema empatije prema patnji drugih, pa se ne pita što sam ti učinio, već što si ti meni učinila. Ne kažem da ste sociopatkinja. No telefone i e-mailove imaju i djeca dr. Željke Markić, i djeca drugih “svinja” koje je Frljić umjetnički pobio. I starac na pragu osamdesete, biskup Bogović, čovjek, znanstvenik i pastir bez mrlje koji daje kokainsku pričest, euharistijskog Isusa koji je za katolike svetinja, koji simbolizira i vjersku zajednicu kojoj i ja pripadam, kao i vjersku zajednicu dr. Hasanbegovića, muslimana kojem je nataknuta svinja…, svi imaju telefone. Svi su dobili Frljićevu prijetnju, svima su zvonili telefoni.
Budući da nisam sociopat duboko suosjećam što su Vam prijetili, ali sam i duboko zabrinut nad tim što se niste zapitali, je li zbog Frljića možda patilo nečije dijete, neki vjernik, žena kao vi, a zove se Željka. Ja imam empatije prema Vama, imate li Vi prema obitelji Markić, Hasanbegović…, prema (ne)rođenom djetetu čijom glavom “fašisti” igraju nogomet…
Neka Vas Bog čuva
Imate li barem malo empatije prema duboko poniženim pripadnicima ljudske vrste s imenom i prezimenom koje je Frljić pretvorio u svinje i pobio? To što je Frljić napravio je čisto staljinistička metoda, samo, kako bi se izbjegla kaznena odgovornost, skriva se iza umjetnosti. I Vi to “neutralnom” šutnjom odobravate.
A ovi što Vas nazivaju i prijete, dopustite trenutak umjetničke slobode, su isti kao i Frljić. I to su umjetnici, performeri. Vi tu, ako ste dosljedna sebi, ne biste trebali “arbitrirati” i smatrati njihov performans prijetnjom. Jer ste sami, kao ministarka kulture “neutralnošću” i šutnjom inaugurirali princip da je nekultura i dehumanizacija dio kulture i umjetnosti.
Vas nije birao ovaj narod, niste išli na izbore. Oktroirani ste na funkciju. Onda barem popravite štetu pa Vi izaberite ovaj narod, njegove vrijednosti i kulturu, a ne “neutralnošću” Frljićev ideološki, jugoslavenski agitprop. Bog neka Vas čuva od same sebe, kao i našu kulturu.
Vaš Ivica.
Ivica Šola/Slobodna Dalmacija /https://www.slobodnadalmacija.hr/Hrvatsko nebo