Ciljevi i laži klevetničke kampanje poljske ljevice protiv Ivana Pavla II.
Godine 2019. pokojni kardinal George Pell osuđen je na zatvorsku kaznu zbog optužbi za seksualno zlostavljanje – optužbe koje je australski Visoki sud kasnije jednoglasno odbacio. Iako su četrnaest mjeseci koje je Pell proveo u zatvoru postalo križni put za Pella i za australske katolike, oni su također nadahnuli i revitalizirali lokalnu Crkvu. Slična situacija nedavno se odigrala u Poljskoj. Mediji su pokušali ocrniti imena dvojice Poljaka koji su bili velikani katolicizma dvadesetog stoljeća, kardinala Adama Sapiehe i svetog Ivana Pavla II.
Ali kleveta je imala nenamjeran učinak: dovela je do neviđene mobilizacije poljskih katolika u obrani istine.
Početkom ožujka, liberalna televizijska postaja TVN 24 (u američkom vlasništvu) emitirala je dokumentarac pod naslovom Franciszkańska 3. Ovaj film, koji je snimio novinar Marcin Gutowski, tvrdi da je kardinal Adam Sapieha bio seksualni predator (Sapieha je bio nadbiskup Krakova od 1911. do 1951. te je postao nacionalni heroj zbog organizacije humanitarne pomoći tijekom oba svjetska rata i hrabre obrane poljskog suvereniteta pod njemačkom okupacijom i staljinističkom vlašću). Dokumentarac također tvrdi da je Sapiehin učenik u krakovskom sjemeništu, Karol Wojtyła, zataškao tri slučaja svećenika osumnjičenih za seksualno zlostavljanje tijekom vremena dok je bio nadbiskup Krakova, od 1964. do 1978.: Bolesława Saduśa, Eugeniusza Surgenta i Józefa Loranca.
Otprilike u isto vrijeme kada je dokumentarni film emitiran, nizozemski novinar Ekke Overbeek objavio je knjigu Maxima Culpa: Što Crkva prikriva o Ivanu Pavlu II. Objavila ju je izdavačka kuća Agora, povezana s antiklerikalnim, ljevičarskim dnevnikom Gazeta Wyborcza.
U danima koji su prethodili i neposredno nakon izlaska knjige i filma, Gazeta Wyborcza i liberalni mediji poput Newsweek Polska i Onet.pl objavili su mnoge članke sa senzacionalističkim naslovima, tretirajući tvrdnje Gustowskog i Overbeeka kao neosporne istine.
Opširnu analizu samih optužbi možete pronaći ovdje, a one su daleko od nedvojbenih, oslanjajući se uglavnom na arhive komunističke tajne policije. Posljednjih tjedana mnogi su poljski povjesničari komentirali optužbe protiv Sapiehe i Wojtyłe; i jednoglasno su ih nazvali neistinitim.
Sumnjam da Gutowskog ili Overbeeka, kao ni njihove medijske pokrovitelje, zanima povijesna istina. Umjesto toga, čini se da je njihov cilj osramotiti Crkvu u očima Poljaka kako bi omogućili društvenu revoluciju sličnu onoj koja se dogodila u Overbeekovoj rodnoj Nizozemskoj prije nekoliko desetljeća. Od 2015. na vlasti je socijalno konzervativna stranka Pravo i pravda; u listopadu će se održati parlamentarni izbori. Je li slučajnost da se od 2018. poljski filmovi i TV specijali o seksualnom zlostavljanju među svećenstvom puštaju uoči općinskih, predsjedničkih, europskih i parlamentarnih izbora? Možda smatraju da trebaju ocrniti sv. Ivana Pavla II., koji se naširoko smatra jednim od najvećih poljskih nacionalnih heroja, kako bi oslabio društveni utjecaj Crkve.
U svom Zatvorskom dnevniku, kardinal Pell piše da je u zatvoru primio tisuće pisama, od kojih su sva, osim nekoliko, bili podrška. Citira brojna pisma svećenika koji tvrde da su njihove kongregacije narasle nakon što je on lažno optužen, te laike koji su se nakon dugog niza godina ispovjedili, ogorčeni zatočenjem nevinog čovjeka.
Sličnu dinamiku možemo primijetiti u Poljskoj. Proteklih tjedana brojna istraživanja javnog mnijenja pokazala su da pokušaj medijskog linča nije uspio. Istraživanje Onet.pl, koje je odigralo ključnu ulogu u kampanji klevete, otkriva da se gotovo dvije trećine Poljaka izjasnilo da nedavne klevete protiv sv. Ivana Pavla II. nisu pogoršale mišljenje o njemu. U međuvremenu, udio Poljaka koji tvrde da pokojnog papu smatraju moralnim autoritetom porastao je s 58 posto u prosincu 2022. na 72 posto nakon objavljivanja dokumentarca i knjige.
2.travnja, osamnaesta godišnjica smrti Ivana Pavla II., bio je hladan i kišovit dan u Poljskoj. Ipak, više od 50 000 Poljaka slilo se u Varšavi u povorci, braneći sv. Ivana Pavla II. protiv kleveta. Odaziv je premašio očekivanja organizatora i u manjim gradovima.
Kao i drugdje na Zapadu, sekularizam u Poljskoj napreduje. Međutim, oni koji su sanjali kako Poljska postaje sljedeća Irska ili Quebec doživjeli su veliki potres posljednjih tjedana. Hoće li katolici i ljudi dobre volje iskoristiti tu nedavno oslobođenu energiju uvelike ovisi o njima.
quovadisecclesia.com/Hrvatsko nebo